Categories
Bola Sepak

Badminton : Bekas Pemain Negara Gesa BAM Kembali Kepada Asas

Kekalahan memalukan 3-2 kepada India pada suku akhir Piala Thomas telah mendorong bekas pemain badminton untuk menggesa Persatuan Badminton Malaysia (BAM) untuk “kembali kepada asas” dan melaksanakan program pembangunan remaja yang lebih berkesan.

Lee Chong Wei percaya bahawa Malaysia tidak akan dapat memenangi Piala Thomas lagi sehingga mereka dapat menyusun skuad seimbang yang mempunyai sekurang-kurangnya dengan memiliki dua pemain perseorangan yang menggerunkan.

Komen Chong Wei dibuat selepas Malaysia secara mengejut disingkirkan India 3-2 pada suku akhir Piala Thomas di Bangkok pada Khamis.

Pemain muda yang berkebolehan perlu ada dalam pasukan kebangsaan supaya peralihan berjalan lancar apabila mereka yang lebih tua bersara.

Bekas juara kebangsaan, James Selvaraj berkata pemain perseorangan sedia ada amat lemah dan tidak cukup bagus untuk menewaskan pencabar seperti India, yang mempunyai kekuatan yang seimbang dan kelihatan berada dalam prestasi terbaik.

“Bagi kami setelah menewaskan Jepun dan kalah kepada India adalah sangat ganjil. Pasukan pergi ke sana memikirkan mereka boleh pergi ke final, tetapi atas sebab tertentu semuanya tidak terkawal dan mereka jadi tidak tentu arah,” katanya kepada FMT.

Selvaraj, bekas juara perseorangan negara tiga kali, berkata BAM harus berusaha serius untuk mengkaji semula program pembangunan remaja untuk mencari pemain muda yang berpotensi dan mengembangkan bakat mereka.

“Melihat kepada pasukan, apa yang boleh saya katakan ialah kita harus bermula dari awal lagi. Pada masa ini, lebih ramai junior dipindahkan ke peringkat senior dan negara hanya tinggal sedikit atau hampir tiada junior.”

“Apakah yang telah berlaku kepada program pembangunan junior kita yang bercita-cita tinggi? Sudah tiba masanya untuk melihat sekali lagi. Kita memerlukan lebih ramai pemain muda untuk memberi bantuan kepada skuad senior secara berterusan,” katanya.

Selvaraj berkata Malaysia harus mula bersedia untuk menebus kekecewaan Piala Thomas di Sukan Komanwel Birmingham 2022 pada Julai ini untuk mengimbangi kekalahan memalukannya kepada India.

Bekas pemain kebangsaan Yew Cheng Hoe, yang berada dalam pasukan yang memenangi Piala Thomas 1966, berkata walaupun pasukan negara mempunyai banyak ruang untuk penambahbaikan, terdapat keperluan mendesak untuk mendapatkan lebih ramai pemain muda ke dalam pasukan.

“Pasukan sedia ada sudah lama. Kami sentiasa bergantung pada yang lama. BAM patut meneliti perkara ini,” katanya.

Lee Chong Wei pula turut bersuara bahawa pengarah kejurulatihan perseorangan Wong Choong Hann perlu bertanggungjawab dan harus menjelaskan apa yang berlaku kepada pasukan itu.

“Untuk memenangi Piala Thomas, ia memerlukan usaha kolektif daripada semua orang dalam pasukan. Kami pastinya perlu meningkatkan tahap perseorangan jika mahu menang,” katanya dipetik akhbar New Straits Times.

 

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *