Categories
Bola Sepak

Pickford Akan Terlepas Perlawanan Kelayakan Piala Dunia Kerana Kecederaan Rusuk

Pengurus England, Gareth Southgate mendapat tamparan hebat apabila mendapat berita bahawa penjaga gol No 1 England, Jordan Pickford akan tersisih kelayakan Piala Dunia bulan ini.

Tetapi Jesse Lingard kembali berada di dalam radar Southgate berikutan permulaannya yang sangat baik di West Ham ketika FA meminta kemas kini perubatan pemain tengah itu.

Ketua jurulatih England terpaksa memikirkan kembali rancangannya setelah bintang Everton, Pickford, yang sepenuhnya merupakan penjaga gawang pilihan pertama pasukan kebangsaan, bermakna dia akan terlepas perlawanan menentang Albania, San Marino dan Poland kerana kecederaan tulang rusuk ketika menentang Burnley pada hari Sabtu.

Sportsmail mendedahkan pada hari Selasa bahawa Southgate sedang menunggu berita mengenai kecergasan Pickford sebelum memuktamadkan skuadnya, yang dia namakan pada hari Khamis, dengan penjaga gol West Brom, Sam Johnstone sebagai pilihan untuk menggantikan penjaga gol Toffees.

The Toffees mengesahkan pada hari Selasa bahawa pemain berusia 27 tahun itu akan tersisih untuk tempoh yang lama dan Johnstone kini menjadi pilihan untuk bos Three Lions Gareth Southgate bagi mengisi kekosongan dalam skuadnya.

Persembahannya sebagai penjaga benteng terakhir menjadi antara beberapa positif dalam musim yang sukar bagi Albion.

Walaupun bolos 57 gol dalam Liga Perdana yang menyebabkan West Brom kemungkinan besar akan tersingkir ke Championship musim depan,  namun Johnstone layak dinobatkan sebagai pemain terbaik Baggies musim ini.

Pemain berusia 27 tahun itu hadir secara konsisten bersama Baggies musim ini, hanya terlepas satu perlawanan Liga Perdana dan walaupun musim ini agak mengecewakan di kelabnya, Johnstone tetap dianggap berada di dalam radar Southgate.

Kini kemungkinan Nick Pope Burnley akan dinaikkan pangkat sebagai penjaga gol pilihan pertama untuk kelayakan yang akan datang dengan Dean Henderson sebagai sandarannya.

Dalam masa yang sama,mungkin ada tempat untuk salah seorang pemain Piala Dunia 2018 iaitu Lingard, yang telah menunjukkan peningkatan prestasi yang ketara semasa tempoh pinjamannya di Stadium London.

Southgate adalah peminat besar pemain berusia 28 tahun itu dan memberikan bos Hammers, David Moyes, rujukan penting tentang pemain tengah itu sebelum perpindahannya ke ibu kota pada Januari – faktor keputusan kelab untuk menandatanganinya.

Dengan pemain penyerang James Maddison, Jack Grealish, Harvey Barnes dan Jadon Sancho masih belum dapat dipastikan status mereka, pintu mungkin terbuka buat Lingard untuk membuat penampilan pertamanya di England sejak 2019.

Fakta FA meminta kemas kini perubatan mengenai Lingard dari Hammers adalah berita yang menggembirakan bagi lulusan akademi Manchester United itu.

Tetapi masih harus dilihat sama ada dia akan dimasukkan ke dalam senanrai terakhir ketika skuad akan disahkan pada hari Khamis.

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *