Categories
Bola Sepak

Ibrahimovic Kembali Sarung Jersi Sweden Selepas 5 Tahun Bersara

Zlatan Ibrahimovic dipanggil semula untuk mewakili pasukan kebangsaan Sweden, lima tahun setelah dia membuat penampilan terakhir untuk negaranya.

Ibra bersara setelah Sweden tersingkir dari Euro 2016, setelah tewas kepada Belgium dan menyebabkan mereka gagal layak ke peringkat kalah mati.

Pada tahun 2018 penjaring terbanyak negara itu mendakwa bahawa dia berminat untuk kembali ke Piala Dunia tetapi pengurus Janne Andersson tidak mahu memanggil penyerang LA Galaxy itu ke skuad kebangsaan.

Awal bulan ini dilaporkan bahawa penyerang AC Milan akan akan kembali menyarung jersi pasukan kebangsaan Sweden pada akhir bulan Mac, dan ianya telah disahkan.

https://twitter.com/IFTVofficial/status/1371796518122950656?s=20

Andersson jelas mengubah pendiriannya sebelum ini dan itu mungkin berkaitan dengan penampilan hebat Zlatan bersama AC Milan, sejak tiba di sana dari MLS pada Januari tahun lalu.

Pada akhir musim lalu, bekas penyerang PSG itu menjaringkan 10 gol hanya dalam 18 perlawanan Serie A, lapan tahun sejak kali terakhir muncul di liga Itali bersama Inter Milan.

Sekiranya itu kelihatan seperti anomali, pemain berusia 39 tahun itu terus menunjukkan bahawa dia masih belum mencapai penamat dalam bola sepak peringkat atasan.

Ibra telah menjaringkan 14 gol hanya dalam 14 penampilan untuk Rossoneri musim ini, pada masa yang sama mereka sedang bertarung dengan pesaing setempat, dan bekas pasukan Zlatan, Inter Milan yang kini berada di posisi terbaik untuk merangkul gelaran liga.

Sweden akan menentang Georgia dan Kosovo dalam aksi kelayakan Piala Dunia pada akhir bulan Mac dan juga menghadapi Estonia dalam aksi persahabatan.

Sekiranya Zlatan meneruskan penampilannya, dan tetap cergas, maka panggilan ke babak permainan ini menjadi pertanda baik untuk dimasukkan dalam skuad Euro musim panas ini.

Pasukan Sweden jelas layak tanpa bantuan Ibrahimovic tetapi tidak perlu diragui bahawa dia akan sangat membantu apabila mereka berada di kumpulan yang sama dengan Sepanyol, Poland dan Slovenia.

Bekas penyerang Manchester United itu terlepas perlawanan pertama Liga Europa di Milan dengan United minggu lalu tetapi dijangka kembali cergas untuk perlawanan kedua.

By dau5144

Saya seorang yang suka mengikuti perkembangan sukan tanah air dan luar negara terutamanya bola sepak dan badminton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *